Çerçevenin Dışında Ne Var: Mutluluğa Boyanmak
“Ressam’ın neye benzediğini bilmiyorsunuz; onu görseniz de haberiniz olmayacak çünkü onu tanımıyorsunuz.”
“Ressam’ın neye benzediğini bilmiyorsunuz; onu görseniz de haberiniz olmayacak çünkü onu tanımıyorsunuz.”
Çocuk figürler resim alanında çalışan akademisyenlerin dikkatini çekip bu konuda üstüne çalışmalar yapılmış olsa da bu yazı çocukların cinsiyetsiz giysiler üzerinden bir sosyo-ekonomik tartışma sunacaktır.
Oyun ve sanat eseri bizatihi derinliklerini ve anlamlarını kendilerinden sağlarlar. Onu tecrübe etmek ona katılmaktır. Tecrübe etmek bir anlama olayıdır.
Türkçe literatürde psikoloji ve pedagoji gibi disiplinlerin dışında çocukluğu ve çocuk kültürünü toplum bilimsel bakış açısıyla ele almanın görece yeni olduğu görüşünün dahi kendi içinde bir tür laytmotif hâline geldiğini söylemek yerinde bir saptama
Asuman Portakal tablodan öyküye sanat kurumunun tüm işleyiş pratiklerini sanat tarihinin duayen isimleri Van Gogh, Matisse, Picasso ve Dali yaşam öyküleri ve sanat anlayışlarını yansıtan yapıtları dolayımından metinlerinde izleyebilmemize alan açar.
Bu yazıda Tanbûrî Cemil Bey’in konu edildiği ve çocuk okur için yazılmış iki biyografik öyküden, bir eğitici-öğretici eserden bahsedeceğim.
Birçok açıdan sanatsal bir iletişim biçimi olan operanın çocuk kolu bu yazıda değinildiği gibi hem çocuk sanatçı yetiştirmek hem de bu sanatın seyircisini oluşturmak adına önemlidir.
Gerçekleştirdiğimiz aşağıdaki röportaj, Fransa’da ruh ve bedeni bütünsel olarak ele almayı teklif eden holistik yönteme dair hem sahada hem teoride çokça çalışması olan İtalyan asıllı Cihara Pastorini ile yapılmıştır.
Hanzala Filistinli bir çocuktur ve karikatüristin onu çizme amacı, iş amacıyla taşındığı yer olan Kuveyt’te Filistin’i unutmama ve vicdanını somut olarak avuçlarında tutma arzusudur.
Resim ve metin uyumuyla çocuklara ve hatta yetişkinlere sanatı sevdirebilecek, okurunda aydınlatma etkisi olabilecek eserlerden biri Peter H. Reynolds’un yazıp resimlediği Nokta’dır.
İnsanın eyleyen pozisyonunda resmedildiği Window, pencere motifi üzerinden bakma eylemini de sorguya açarken, bir karşı-anlatı olan Belonging görülen karşısında duyulan rahatsızlığı ve bunun sonucunda eyleme geçme kararlığını sergiler.
Tasha Tudor çocuk edebiyatı literatüründe önemli bir yere sahiptir. Küçük Kadınlar, Gizli Bahçe, Küçük Prenses ve bunlar gibi birçok çocuk klasiğini ilk kez resimleyen illüstratörlerdendir.
Mayhew, bu eseriyle post empresyonist akımın özelliklerini gösteren Yıldızlı Gece tablosunda en dikkat çekici noktalardan biri olan yıldızların sarmal hareketini yıldızların diğer tablolara olan yolculuğu dolayımıyla okura deneyimletir..
Çocuk okuyucu sanatçının kullandığı renklerin gündelik hayattaki doğal ya da yapay materyallerden neye karşılık geldiğini öğrenirken renk karışımı hakkında da fikir edinir.
Ernest ve Célestine’nin yargıçları kurtarmaları aslında ikilinin salt kötü olmadığını, sürece itildiğini bir kez daha gözler önüne serer.
İnsanın anlam bulma çabasının doğal bir neticesi gibi duran, yinelenmenin duraksamaksızın klişeye dönüştüğü ve birtakım dayatmalarla çeşitlenen bu yeni dilin, yetişkinler için popülist sanat eserlerindeki “boşluğa” da itirazı olabilir.
Dünyayı görme biçimleri olarak kendini konumlayan sanat, anlama ve anlatma düalitesinde, önceleri kendisinden bir şeyler öğrenmek üzere çocuk özneye yönelirken, şimdilerde görme biçimlerini öğreteceği çocuk nesneyi karşısına koymakta.