Eski Masal Yeni Masalcı: Ahmet Ümit’in Masal Masal İçinde’si Üzerine
Bilindiği gibi, edebiyat en kaba çerçevede, sözlü ve yazılı edebiyat olmak üzere ikiye ayrılır.
Bilindiği gibi, edebiyat en kaba çerçevede, sözlü ve yazılı edebiyat olmak üzere ikiye ayrılır.
Masallar, tıpkı kar küreleri gibi kendi dışına kapalı görünen ama içinde sonsuz bir döngünün yaşandığı âlemlere açılırlar. Bu etkiyi yapan, masalların belli bir çerçeve içinde yinelenen kalıplar ve motiflerle kurulmuş olmasıdır.
İkinci Dünya Savaşı’nın izlerinin henüz tüm tazeliğiyle taşındığı bu yıllarda insanlığa övgüler dizmek elbette makul olmayacaktır.
Kırmızı Arabanın Hayaleti Aytül Akal tarafından kaleme alınan masallarla gerçek kahramanların harmanlandığı, ilk gençlik dönemine hitap eden bir öykü.
Şehir günümüz dünyasında insanın yaşama imkânı bulduğu alandır. Bir çok insan köylerde masalsı diyarlarda yaşamıyor.
“Merak” unsurunun bir edebî türün çıkış noktalarından biri olması, metinlerin ilerleyişindeki dikkat çekici ana etken olması ve okurun üzerinde kurduğu hâkimiyet onun ne kadar önemli bir temel yapı taşı olduğunu göstermektedir.
Türkiye’de ve dünyada okuma oranı hızla artmakta iken insanlar edebiyata ulaşmanın farklı yollarını aramaktadırlar.
Geleneksel temeller üzerine kurulu Osmanlı Devleti'nin Tanzimat'la başlayan modernleşme sürecinde yaşadığı değişimler ve modernleşme arzusu, sadece siyasi yapıda değil, toplumun yeniden yapılanmasında da belirleyici bir etken olmuştur.
Sonja Danowski, Küçük Gece Kedisi adlı hikâyesi ile okuyucuya merhamet, hayvan-insan ilişkisi ve tüketim konuları üzerinde düşündürür. Hikâyeyi, Sonja Danowski’nin kaleminden okurken, aynı zamanda fırçasından âdeta izleriz.
Grimm Masalları’nın derlediği masalların biri olan “Kırmızı Başlıklı Kız” Vladimir Propp’un masalın biçimsel özelliklerini ve yapısal işleyişini olağanüstü masalların çeşitli versiyonlarında benzeşen ve tekrar eden morfolojik özelliklerinden hareketl