Çocuk Yazını

Duyuru&Haber

Çocuk Kitapları: Tematik Editörlük Okulu Başlıyor!

Çocuk Kitapları: Tematik Editörlük Okulu Başlıyor!

Röportaj

Doç. Dr. Muhammet Özdemir: "İnsanı özgürleştirmek isterken bütünüyle mekanikleştirmektedirler."

Benim çocukluğumda Transformers, Hayalet Avcıları ve Voltran gibi transhümanist çizgi filmler, ThunderCats ve Ninja Kaplumbağalar gibi posthümanist çizgi filmler mevcuttu.

Röportaj

Doç. Dr. Ahmet Dağ: "Transhümanistler, insanın tamamlanmamış bir varlık olduğunu düşünüyorlar."

Kitabımda kaleme aldığım transhümanizm ve posthümanizm kavramları kulağımıza yeni gibi gelse de aslında yeni kavramlar değil.

Röportaj

Doç. Dr. Başak Ağın: "Posthümanizm doğanın ve kültürün her daim iç içe olduğunu gösterebilir."

Websitesini kurma nedenim artık basılı eserlerin tek başına yetersiz kalması ve öğrendiğimiz bilgilerin çoğunun web’den gelmesi.

Duyuru&Haber

Çocuk Yazını Gönüllülük Okulu Başlıyor!

Çocuk Yazını Gönüllülerini Bekliyor!

Duyuru&Haber

Temmuz 2022 Dosya Çağrısı: "Yapay Zekâ, Transhümanizm ve Edebiyat"

Walter J. Ong, Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojikleşmesi kitabında teknolojinin insanın düşünme biçimine etki etmesi ve dönüştürmesi düşünüldüğünde, bu etkinin yazının icadıyla zaten gerçekleşmiş olduğunu vurgular.

Röportaj

"Birbirimizin müziğine ve hikâyesine şahitlik edip dostluk kurduk"

Müziğe dair ve oyunsu bir isim bulmak istedik. Benim küçükken en sevdiğim oyun saklambaçtı. Saz da tüm enstrümanların genel adı olduğundan kelime ile biraz oynayarak Sazlambaç dedik. Tahir’in fikriydi, çok sevdik.

Duyuru&Haber

Çocuk Yazını Söyleşileri Başladı!

Çocuk Yazını söyleşileri başladı! Kasım ve Aralık aylarında birbirinden değerli konukları ağırlayacağımız söyleşilerle karşınızdayız. Pazartesi ve Cumartesi akşamlarınızı bize ayırın!

Duyuru&Haber

Çocuk Yazını Atölyeleri Başladı!

Çocuk Yazını'nda Kasım ayı boyunca sürecek atölyeler başladı!

Duyuru&Haber

Çocuk Yazını Aralık 2021 Sayısı için Yazı Çağrısı

Çocuk Yazını Aralık 2021 Sayısı için Yazı Çağrısı! Çizgi roman ve manga çocuk edebiyatının ne'si olur?

Duyuru&Haber

Futbol Dosyası Yayında!

Euro 2020 devam ederken Haziran futbol dosyamızla karşınızdayız!

Duyuru&Haber

Yazı Çağrısı

Çocuk Yazını yeni dosyasında “Koku” konusuna odaklanıyor. 

Kritik

Yüreğimdeki Resimler

Evet, yüreğimdeki en unutulmaz resim ve en buruk tebessüm, Çanakkaleli Necati''ye ait. Bazen kaldığı otel odasında bizi kabul eder, o daracık yerde bile ders çalışırdık. Masasında hiç hoşlanmadığım Fakir Baykurt ve benzeri yazarların romanları olurdu

Röportaj

Fatih Erdoğan: "Çocuk edebiyatına akademik yaklaşım son yirmi beş yıldır yoğun bir tırmanış içinde"

"Dünyada çocuk edebiyatı çoktan olağan bir disiplin alanı hâlinde üniversitelerin ilgili bölümlerinde yerini aldı ve bu gelişerek sürüyor.

Soruşturma

Ferhat Kentel: “Ağlamak, ağlamaktan keyif almak sanırım bizim kültürel habitusumuzda var”

"Aradan bir zaman geçtikten sonra bütün bu “ağlamalı” kitap ve filmlerin ne kadar da “gerçek olmadığını”, “bu kadar net bir iyilik ve kötülük ayrımı olmayacağını” düşünmeye başlamıştım.

Soruşturma

Erol Köroğlu: "Kurmaca dünyalarında kendimi kaybetmek benim için müthiş bir şeydi"

Bütün çizgi romanlar ve televizyondaki dizi ve filmler bana edebiyat araştırmacılığında da iyi olduğum şeyi, sentaksı, sözdizimini takip etmeyi öğrettiler. Beni okuma konusunda yönlendiren akrabam ve öğretmenim olmadı.

Soruşturma

Olcay Akyıldız: "Tuhaflık seven bir çocuktum"

“Ben, konvansiyonel olmamayı ve toplumsal cinsiyet rollerinin uygun gördüğü davranışlara meydan okumayı Pippi’den öğrendim. Hiç bir zaman onun kadar radikal ve cesur olamadıysam da o hep benim idolüm olarak kaldı.

Soruşturma

Zeynep Uysal: "Bugün çocuklar ve gençler için çok zengin bir edebiyat var"

70'lerin sonunda geçti çocukluğum. O zamanlar Milliyet Çocuk Dergisi, klasikleri çizgi roman olarak yayımlıyordu, büyük heyecanla her hafta bu seriyi takip ederdim.

Soruşturma

Mehmet Fatih Uslu: “Haklının yanında olmak lezzeti bir çocuk için estetik tecrübeye dönüşebiliyor”

"Sanırım bir başka noktada adalet duyguma seslenen metinler hoşuma gidiyordu. Ne güzel ki, haklının yanında olmak lezzeti bir çocuk için estetik tecrübeye dönüşebiliyor. Buna birçok klasik metni örnek göstermek mümkün.

Soruşturma

Eda Ünlü Yücesoy: "Bir çocuğun kemiklerinden nasıl un yapabilir diye günlerce düşünmüştüm"

"İnce Memed'i 9 yaşındayken evde tesadüfen bulup okudum. Yaşıma hiç uygun olmadığını hem ben hem de annem ve babam çok sonraları anladık; sanırım okuyor olabileceğime hiç ihtimal vermemişlerdi.

Duyuru&Haber

Tekrar Merhaba!

Üç yıl önce çocuk yazınına eleştirel bir perspektif kazandırmak üzere çıktığımız bu yolda sizlerin de desteğiyle çok özel bir tecrübe edindik.

Soruşturma

Nihal Ünver: "Kitabın okura ulaşmasında ciddi bir emek varsa bu bütünlüklü bir emektir"

Kitabın okura ulaşmasında ciddi bir emek varsa bu bütünlüklü bir emektir ve okur eline aldığında gördüğü şeyde bunu teker teker fark etmez. Dengeler güzelse zaten bu iyi bir ekip işi çıktığını gösterir.

Soruşturma

Özlem Akcan: "Kitabın içeriğiyle uyumlu renkler ve desenler okumayı daha keyifli hale getirir"

Temel mesele, çocukların yaşına göre kitabın rahat okunabilir olması.

Soruşturma

Safter Korkmaz: "Kitaplaşma süreci, her adımda farklı aktörlerin katıldığı bir takım çalışmasıdır"

Yayınevlerinin dosya kabul etme, kitap seçme kıstasları ve öncelikleri -yayın ilkeleri doğrultusunda- farklılık gösterebilir. Ama genel bir şablon oluşturacaksak, her şey yazarın dosyasını bir biçimde yayınevine ulaştırmasıyla başlar.

Soruşturma

Saide Nur Dikmen: "Çocuk edebiyatında okuyucunuz biraz sıkılgandır"

Her kitap aynı ebatta, aynı tarzda sunulamaz. Mesela kurgu olmayan bir kitapsa genelde büyük ebatlar tercih ederiz. Ama kurguyu daha küçük ebatlarda çalışırız.

Soruşturma

Sima Özkan: "Editörler isimsiz kahramanlar da olabilir"

Günümüzde sırf çizeri için, sırf çevirisinin alınacak tat için okumayı tercih ettiğimiz kitaplar var.

Soruşturma

Önder Yetişen: "Bir metni yayına hazırlamak çok yönlü şekil alan bir süreç"

Çizimler en az hikâyeler kadar önemli bizim için. Çocukların hikâyeleri özümsemeleri ve görsel estetiklerinin gelişimi konusunda çok önemli olduğunu düşünüyoruz.

Soruşturma

Fatma Türkkol: "Çocuklarla ilgili metinleri daha titizlikle ele almak gerektiğini düşünenlerdenim"

Her metni elbette ama özellikle çocuklarla ilgili metinleri daha titizlikle ele almak gerektiğini düşünenlerdenim. Bu sebeple ilk olarak pedagojik açıdan yaş grupları bizim için önemli oluyor. Metinleri hedef kitlenin yaş grubuna göre ayırıyoruz.

Soruşturma

Tülay Öncü: "Bir kitabın çıkış aşaması bizim için uzun ve eğlenceli bir süreç"

Bir metni yayıma hazırlamadan önce çok da kısa olmayan bir düşünme süresi geçiriyoruz.

Soruşturma

Filiz Özdem: "Özgür düşünmenin yolunu açmak için kitaplar var"

Gerek yabancı gerek yerli kitapların hazırlanışında yayınevleri risk de alır. Çünkü yeni bir ebeveyn profiliyle karşı karşıyayız. Arada bize şikâyetler geliyor.

Soruşturma

Nurten Hatırnaz: "İletişim kanalların çeşitlenmesiyle aktörler görünür hale geldi"

Doğru metinle doğru çizeri buluşturmak çok önemli. Çok iyi bir hikâye, o hikâyenin ruhunu yakalayamayan çizimler sebebiyle okuyucusuna ulaşamayabilir.

Soruşturma

Bilgi Yayınevi: "Yazıların stili, puntosu ve dizgisinin okuma deneyimindeki etkisi son derece fazla"

Çevirmenler, metni, kaynak dilden hedef dile, hedef dili en doğru şekilde kullanarak kazandırır; editörler, metnin hedef dilde en güzel şekilde ifade edilmesini sağlar.

Soruşturma

Elif Konar Özkan: "Editörlüğün meslek tanımı çok yakın dönemlere dayanmaktadır"

Editör hem mutfağı kontrol eden ve döndüren bir aşçı hem de bir gurme gibi olmak zorunda.

Soruşturma

Gökçen Yüksel: "Bir kitapta emeği olan tüm kişileri editör bir araya getirir"

Yayınevi tüm kitaplarını belli bir formatta yayımlayabilir. Yahut formatları yaş gruplarına veya tarzlarına göre ayırabilir. Burada seçimleri etkileyen iki faktör var.

Soruşturma

Hanzade Servi: "Kitabınızda bir kediyi ağırlamak, bence büyük bir sorumluluk"

Çok fazla kedili kitap var. Ama asıl konu şu:  Kediler, hak ettikleri şekilde o kitabın cümlelerinin en özel köşesine yerleştiriliyor mu? Gerçek hayatta tüm kediler, uyumak için en rahat ve özel yerin neresi olduğunu bilir.

Soruşturma

Koray Avcı Çakman: "Kedi deyince aklıma gelen ilk özellik oldukları gibi olmaları"

Fransız düşünür Hippolyte Taine, “Birçok filozof ve kedi üzerinde çalıştım. Kedilerin bilgeliği sonsuz derecede üstün,” demiş. Sanırım kedinin çocuk edebiyatında çok rastlanan bir kahraman olması bundandır.

Soruşturma

Melike Günyüz: "Kedilerin edebiyatın kahramanı olmasından daha doğal ne olabilir ki?"

Kedi kahramanlı çocuk kitaplarında dikkatimi çeken en önemli özellik, öykünün çoğunlukla kedi kahraman ağzından anlatılıyor olması.

Soruşturma

Miyase Sertbarut: "Kedi tam olarak evcilleşmiş bir canlı türü değil."

Kedi yakınlarımızda yaşamasına rağmen tam olarak evcilleşmiş bir canlı türü değil. Estetik bir görüntüsü var. Tüyleri okşama hissi verse de tırnakları her an tırmık yiyebileceğiniz ihtimalini de hatırlatır. Kedi bol sürpriz içeren bir varlıktır.

Soruşturma

Sara Şahinkanat: "Kedi çocukların sempatiyle yaklaştıkları bir hayvan"

En çok rastlanan karakterin kedi olmasını günlük hayatta çok karşılaşılan ve çocukların sempatiyle yaklaştıkları bir hayvan olmasına bağlıyorum.

Soruşturma

Ümit Yaşar Özkan: "Çocuk da kedi de kendileri olarak vardırlar"

Kedinin bazı yetişkinlere bencilce, nankörce gelen tavırlarının aslında onun tabiatının bir gereği olduğunu çocuklar daha kolay anlıyor sanki. Kedibüdü’nün afacanlıkları Garfield’in hımbıllığı kedi sevenleri rahatsız etmiyor.

Dosya

Biri Şapkada Sekiz Yaramaz Kedi: Şapkalı Kedi ve 7 Yaramaz Kedi

Kediler, kitaplar ve çocuklar dünyanın en keyifli üçlüsü olabilir diye büyük bir iddia peşindeyim son zamanlarda. Hele de New York’ta kitapçı kitapçı gezip; kedi hikâyelerinin ardı sıra gitmek ha-ri-kaaymış.

Soruşturma

Adnan Saraçoğlu: "Kediler büyülerini hiç yitirmiyorlar"

Çocukluğumu yetişkinlikle değiş tokuş ettiğim dönemeçte, hem çocukken hem değilken okumuştum Burroughs ustanın İçerdeki Kedi kitabını. Birçok şeyin yanı sıra yabani küçük kedi çeşitlerini de öğrenmiştim kitaptan. 

Soruşturma

Aydoğan Yavaşlı: "Kediler hepimizin gözleri önünde"

Doğrusunu söylemek gerekirse ben, kedileri seven yazarların kitaplarını türü ve konusu ne olursa olsun seviyorum. Onların metinleri diğerlerinkine hiç benzemez.

Soruşturma

Ayfer Gürdal Ünal: "Kedi, renkli bir karakter"

Evde beslenme izni en çok verilen hayvanlardan biri kedi, biri kuş. Evde beslenmese de her mahallede "mahallenin kedisi" olur, esnaf ve kediseverler ortak beslerler.

Soruşturma

Aytül Akal: "Kediler zaten hep hayatımızdaydı"

Dinozorlar durduk yerde kimsenin aklına gelmezdi de, çocuklar tehlikeli görünümünü ama bir o kadar da sevimliliğini sevdiği için edebiyatımıza girip keyiflerince yayıldılar.

Soruşturma

Doğukan İşler: "Kitapsız ve kedisiz bir evde büyüdüm"

Çocukken çok kitap okuduğumu, okumak için imkânımın olduğunu söyleyemem. Kitapsız ve kedisiz bir evde büyüdüm. Belki de bu yüzden kedileri, kitapları ve kahramanı kedi olan kitapları daha çok sevdim sonrasında.

Soruşturma

Elif Ayla: "Kediler Nuh Tufanı’ndan beri bizimle"

Eğer efsanenin izinden gidersek kediler Nuh Tufanı’ndan beri bizimle. İnsanlarla bu kadar iç içe, bebeğinden ihtiyarına herkesin yanında duran bu canların kitap sayfaları arasına da sızabilmesi bana hiç şaşırtıcı gelmiyor.

Soruşturma

Adnan Saraçoğlu: "Eskinin vazını sevmeyenler sofistike vazlar icat etmek için debelenip duruyorlar"

Ortaçağ’da kanonizasyonu büyük ölçüde tamamlanmış Doğu masallarında ve 19. yüzyıldaki ulusal dil ve kültür eksenli derlenmiş Avrupa masallarında aristokrasiden kolay kolay kaçamıyoruz.

Soruşturma

Ayşe Yazar: "Hayatın içinde ideoloji daima olduğuna göre ideolojisiz masal mümkün görünmüyor"

Masallarda mayalanmış olaylar anlatılır; onun hamuru dil, mayası zamandır. Kıvamı tutturmak ise anlatıcının maharetine bağlıdır.

Soruşturma

Ayşegül Dede: "Masal muhteşem bir iletişim şekli"

Eğer toplumda bir sıkıntı, bir dert varsa bu doğrultuda ihtiyaçlar ortaya çıkar. Dijitalleşme ve internet bağımlılığı ‘sosyal iletişim’ alanında geliştirmemiz gereken ihtiyaçları doğurdu. Hikâye anlatıcılığına bu sebeple talep arttı.

Soruşturma

Aytül Akal: "Eğer masal çocuklar içinse, sonu tatlı bitmeli"

Eğer masal çocuklar içinse, sonu tatlı bitmeli. Bırakın hiç olmazsa çocukluklarında mutlu yaşasınlar. Onların yaşam sevinçlerini ellerinden almak da ne oluyor? Zamanı gelince, gerçeklerle yüzleşecekler nasıl olsa.

Soruşturma

Doğukan İşler: "Bir şeylerin popüler olması, hem iyidir hem kötü"

Sadece masallar için değil, aslında tüm anlatı türlerinin olmazsa olmazı; daha doğrusu, “o” olduğu zaman “olduğu” bir şey var, fakat nasıl anlatacağımı bilemiyorum.

Soruşturma

Filiz Özdem: "Popüler olan her şey hâliyle insana itici geliyor"

Popüler olan her şey hâliyle insana itici geliyor. Hele bu masal anlatıcılığının yetişkinlere yönelik çalışmaları bana hayli tuhaf ve zorlama geliyor. Ama belki de yetişkinler için bir sosyalleşme ihtiyacıdır, bilemiyorum.

Soruşturma

Melike Günyüz: "İdeolojiyi bir kişinin hayatı anlamlandırması olarak görüyorum"

İdeolojiyi ben bir kişinin hayatı anlamlandırması olarak görüyorum. Hâl böyle olunca da ideolojisiz bir metnin olabileceğini düşünmüyorum. Kendimizi ifade ettiğimiz her cümle, her metin bir ideoloji barındırır.

Soruşturma

Nazlı Çevik Azazi: "Masallar anlatıcısından bağımsız düşünülemez"

Masalların yeniden yazımına karşı değilim. Hatta bunun gerekli olduğunu da düşünüyorum. Çünkü her yeniden yazım esasında kendi çağının ihtiyaçlarına cevap verme çabasıdır.

Soruşturma

Nurten Ceceli Alkan: "Masalların izlenmesi değil dinlenmesi gerektiğini düşünüyorum"

Yarım yüzyıldan uzun bir süredir  insanlık birbirinin anlattığını dinlemek yerine  ekran başında başkalarının hayatını izlemeyi tercih ediyor.

Soruşturma

Sezai Ozan Zeybek: "Masallar bugün de seyahatine devam edecek elbette"

İnsanın yüreğini sızlatan, bu coğrafyadaki insanların öyle ya da böyle paylaştığı çağrışımlı birtakım sözler var. Duyguları en damıtılmış şekilde aktaran tabirler.

Soruşturma

Simla Sunay: "Bu çağda masal dinlemekte, izlemekte, okumakta bir fark var sanıyorum"

Edebiyat tek bir parça, uç uca ekleniyor metinler benim fikrimce. Postmodernizm masalı ayrı bir yere yerleştirdi. Metinler arasılık değerli bence. Hepsi de şimdi masalların çokça anlatılması gibi. Bizi birleştirici bir gücü var.

Soruşturma

Ümit Yaşar Özkan: "Masalcılar geri döndü!"

Masalcılar geri döndü! Anlatıcılığın büyükşehirlerimizde yeniden canlanması çok güzel. “Geleneğin yeniden icadı” mı? Olsun, ne zararı var. Gelenek kendini yeniden icat ederek sürdürmez mi zaten. Masallar böyle yürümediler mi evvel zamandan günümüze.

Röportaj

Hatice Özdemir Tülün: "Bir kurum dergisi olmamıza rağmen çok özgürlükçüyüz"

Benim annem ilkokul öğretmeni, titiz bir kadındı ama bizi hep mutfakta yanında isterdi. Şimdi fark ediyorum sıkıntılı zamanlarımızda mutfakla terapi yapıyormuş bize. Normalde karşısına oturtsa, o kırmızı koltuğa yatırıp “Anlat bakalım okulda ne oldu,

Röportaj

Melike Günyüz: "Bütün kadim dinlerde, bütün kutsal metinlerde hikâyeler var"

Zengin Türkçeyi çok önemsiyorum. Çocuklar mecazı çok kolay anlamazlar mesela ama Türkçe mecazlı bir dildir, bunun dozunu ayarlamak çok önemlidir. Dokuz yaşındaki bir çocukla, beş yaşındaki bir çocuk için kullanacağınız dil aynı değildir.

Röportaj

Elif Yemenici: "Çocuğun, çözüm yollarını, kalbine iyi gelecek olanı kendi kendisine bulması lazım"

Ebeveynler çok müdahil oluyor çocuklarına, duygularına. Hatta yaşadıkları kırgınlıkları hemen tamir edebileceklerini zannediyorlar.